bertenhenny2016.reismee.nl

Weer in Nederland

4 Juli,

Vanuit Kaunas vertrokken en op weg naar Polen. In Suwalki een stop gemaakt en rond gekeken. Camping in Augustow ligt aan het meer en we zijn er al vroeg. Het is in polen 1 uur vroeger dus we moeten weer even wennen. S’middags gewandeld naar het dorp , een echt vakantie dorp in de Mazurisen, het meren gebied van Polen.

5 juli,

Prachtige tocht dwars door het merengebied. Eerst bezoeken we het dorp Gizycko aan het meer met een strand. Het is kermis dus lekker gezellig druk. Door naar Ketrzyn, hier was in de oorlog een hoofdkwartier van Hitler gevestigd in het kasteel. Op weg naar Reszel komen we langs het grootste

bedevaartsoord van Polen. Swieta Lipka. Een prachtige barok kerk met een werkelijk schitterend orgel. We overnachten aan het meer in Mragowo.

6 juli,

Vandaag hadden we een reisdag, we reden naar Torun. De weg gaat door allerlei kleine dorpjes, dat is wel de snelweg, dus ook al het vrachtverkeer gaat dwars door het dorp. Begin van de dag reden we op schitterende nieuwe 4 baans weg met viaducten etc. maar zonder verkeer. Dat is het gekke , ze zouden beter een randweg kunnen maken om al die dorpjes heen. Als we aankomen in Torun komt het met bakken uit de hemel, maar na een uurtje lijkt het op te klaren. Naar de oude binnenstad is het een kwartiertje lopen. Voor we er zijn jawel, giet het alweer, dus koffie gedronken. Het houdt niet meer op dus maar terug naar de camper, misschien morgen meer geluk.

7 juli,

We zijn nu echt op de terugweg en reizen vandaag naar Poznan. Het is weer een beetje opgeknapt en we hebben de stad bezocht, er gaat een tram vlakbij de camping. Mooi marktplein met een schitterend Raadhuis en mooie panden. Ook een rij huizen met allemaal verschillende kleuren. We hebben koffie gedronken op een terras in de zon. Op de camping kunnen we zelfs buiten eten. De ene dag doe je de kachel aan de andere dag moet alles open.

8 juli.

Vanuit Poznan rijden we via binnenwegen naar Duitsland. Vlak voor de grens maken we de Pln op. We willen naar Frankfurt a.d. Oder, maar om een of andere reden kunnen we niet de grens over bij deze plaats, alles is afgezet. Terug naar de rijksweg en via een omweg komen we in de buurt maar niet in het dorp. Dan niet, we rijden door naar onze overnachtings adres in Beeskow. Leuke camperplaats aan een haventje, vlakbij het centrum. Na het eten nog even een rondje gefietst naar het centrum. Oud geheel ommuurd stadje.

9 juli,

Vandaag deden we Temp Doelo, en gingen we Lutherstadt Wittenberg bezoeken, daar waren we al eens op de fiets tijdens de Elbe tocht. Hadden we dat maar niet bedacht, overal zijn omleidings routes en uiteindelijk zijn we pas om 13.30 in Wittenberg ( 2 uur later dan gepland) . Ook de verdere reis naar de camperplaats in Haldensleben gaat via allerlei omleidings routes. Maar we zijn er gekomen. Ook weer leuk aan een haventje. Heerlijk weer kunnen tot laat buiten zitten.

Zondag 10 juli.

Laatste etappe in het buitenland, we reizen naar Nederland. Over de autobahn deze keer op zondag is dat goed te doen. Toch nog wel wat wegopbrekingen maar oke. Vandaag is het warm. Uiteindelijk belanden we op een mini camping in Voorst. Hier eindigt onze reis en we gaan als het weer meewerkt een paar dagen fietsen.

Baltische staten zijn prachtig. Estand het meest ontwikkeld. Wegen zijn vooral in letland Litouwen en Polen zijn deel slecht tot zeer slecht. Maar op plaatsen waar bijna geen verkeer is perfect. Volgens is mij is 85% van de mannelijke inwoners van Polen tussen de 18 en 65 vrachtwagenchauffeur. Nog

nooit zoveel Poolse vrachtauto’s gezien. Vandaag op alle parkeerplaatsen langs de autobahn alleen maar PL.

Leuk dat jullie mee gereisd hebben , groetjes en tot de volgende reis,

Henny en Bert

28 juni tot 3 juli

Hallo allemaal, we zijn nu alweer bijna terug in Polen voor het laatste deel van onze reis.

Dinsdag 28 juni,

We rijden richting Narva en dus richting Rusland. In dit gebied wonen mensen die liever Rus zijn maar in Estland leven. Beetje armoedig gebied. We gingen op zoek naar een schalie mijn die je zou kunnen bezoeken, niet gevonden. Na veel wegopbrekingen (alles EU subsidie) komen we aan in Saaritsa aan het Peipsie meer, het grootste meer van Estland, en de grens met Rusland. Leuke kleine camping met prachtig sanitair. Wel heel stil 2 campers en 2 kamers verhuurd, maar de camping baas vond dit druk genoeg anders werd je er maar zenuwachtig van. Heerlijk gefietst langs het meer.

Woensdag 29 juni,

Prachtig kasteel in Allatskivi bezocht, helaas zijn we te vroeg het is nog niet open. Teavaskoja bezocht een prachtig natuur gebied met zandsteen rotsen en grotten, we stonden even stil om op de kaart te kijken, werden we aangesproken door een chaffeur van een bestelbus, of we de weg kwijt waren vroeg hij in Duits. Bleek het een Belg te zijn dus konden we gewoon Nederlands met hem spreken. Toen op zoek naar een watermolen gebouwd in 1914. Wel gevonden prachtig gerestaureerd met uiteraard EU subsidie, maar niet open voor publiek. Na de lunch doorgereden naar het Vorstjarv meer. We staan nu helemaal alleen op de camping, prachtig direct aan het meer. Fijn dat de EU deze landen steunt, maar misschien kunnen ze het geld beter besteden aan nuttiger zaken dan het aanleggen van compleet overbodige rotondes.

Donderdag 30 juni

We rijden nu in westelijke richting, dus op de terugweg. Maar onderweg gaan we nog een paar mooie dingen bekijken. We wilden vandaag stoppen in Valmiera, maar de camping was naast een garage met wasstraat aan de ene kant en aan de andere kant de snelweg. Dat vonden we iets te druk dus zijn we doorgereden naar Bauska. We zitten nu weer in Letland, hele dag mooi weer. De hele dag hebben we op prachtige wegen gereden dwars door het binnenland. De gesteldheid van de wegen is soms ronduit slecht maar het landschap prachtig. Er zit zoveel spoorvorming in het wegdek dat het af en toe lijkt of we een soort tram zijn die in een gootje rijdt. Kleine camping maar wel gezeliig.

1 Juli,

Pils Rondele bezocht in Bauskas. Een werkelijk prachtig kasteel. Het zomer verblijf van een Baron. Alle kamers zijn ingericht met de meest luxe meubilair en porcelein. Je loopt ongeveer anderhalf uur in de rondte. De tuin hebben we bezocht aan boord van een golfkarretje. De tuin is 10 ha groot het landgoed 72 hectare. Een gigantische rozentuin en ook een perk genaamd Dutch garden. Hier staan tulpen en narcissen. Prachtig mooi en een aanrader als je Letland bezoekt. We zijn nu weer in Litauwen .

2 juli,

We beginnen de dag met een nogal sinister uitstapje de kruizenheuvel in Kryziu Kalnas. Op een heuvel hebben mensen duizenden kruizen en crucifixen geplaatst. Al in 1831 is dit begonnen. De Sovjets hebben de heuvel diverse keren leeggehaald en in 1973 en 1975 ging de buldozer er overheen. Maar sinds de paus er in 1993 een bezoek heeft gebracht word de heuvel met rust gelaten. In een verlaten dal ligt het dorpje Tytuvenau met een prachtige kerk en een broederhuis gebouwd ter ere van een Maria verschijning. Wel heel leuk er zijn een aantal doopjes. Iedereen is prachtig aangekleed en na de doop laten ze roze of blauwe ballonnen op. Verderop komen we door Siluva een bedevaartsoord, wel aparte kerk, maar bedevaartgangers die op hun knieen rond het altaar kruipen is me net teveel van het goede. Prachtige camperplaats op een schitterend resort. Warm wel 33 graden.

3 Juli,

We gaan op weg naar Kaunas de op een na grootste stad van Litouwen. Een leuke compacte oude binnenstad ,gezellig, maar de regen is weer terug. Prachtige kathedraal en ook hier zijn weer doop plechtigheden. Morgen gaan we terug naar polen.

Groetjes, ook van Bert

22 JUNI- 27 JUNI

Hoi allemaal, daar zijn we weer,

Woensdag 22 juni.

Vandaag gaan we op weg naar het eiland Saameraa. Bij de veerpont kunnen we meteen met eerstvolgende mee. Ook op de veerboot zien we weer de zelfde mensen, die ook in Riga stonden en natuurlijk ook in Parnu. We rijden allemaal dezelfde route op weg naar Tallinn. De camping in Kuressaare is een camperplaats op een parking midden in het dorp aan de haven. Hier is een oude Bisschopsburcht met een fort. We wandelen door het dorpje en later gaan we nog een uurtje fietsen. Het is nu heerlijk weer. S,avonds lekker op een terrasje in de zon zitten eten.

Donderdag 23 juni

We blijven op het eiland maar gaan wel verkassen naar een echte camping in Salme. We nemen een omweg via Kihelkonna, Daar is een oud kerkje gebouwd in de 13eeeuw. Er was een oud vrouwtje met een bloemetjes hoofddoek, en een gemoed waar je met gemak een tafel voor zes personen op kon dekken, ze vroeg waar we vandaan kwamen. Ze bleek heel goud Duits te spreken, dus we kregen een privé rondleiding door de Kerk. De pastoor was pas dood, ze vertelde het alsof wij hem ook jaren hadden gekend. Ze vertelde ook dat alle jongeren wegtrokken, allemaal naar Finland, daar verdienen ze meer. 10 jaar geleden hadden ze nog 3000 inwoners nu nog maar 500. Er is op dit eiland wel een cooperatie die in elk dorpje een supermarkt in stand houd zodat er een basis voorziening is. De klokkentoren was gebouwd op een heuvel, hier moest eigenlijk ook de kerk komen, maar elke nacht brak de duivel alles wat ze overdag gebouwd hadden af. Uiteindelijk hebben ze de kerk maar 200 meter verderop gebouwd. Na de middag zijn we lekker gaan fietsen, wel een beetje stoffig, een groot deel van de route was onverhard.

Vrijdag 24 juni,

Op weg om het eiland Saaremaa verder te verkennen. We beginnen bij het kerkje van Karmaa, ook weer uit de 13eeeuw. Mooi eenvoudig kerkje. Wordt gedeeltelijk gerestaureerd met natuurlijk EU subsidie. En we hebben ze al een paar weken moeten missen, maar daar waren ze dan, windmolens. 5 op een rij met een museum. De stelling molen is gebouwd naar Hollands model. Er stond een hele beschrijving bij dat de Hollandse molen groter en sterker was. Deze was gebouwd in 1913, dus voor Nederlandse begrippen vrij jong. Vlak bij de molens was het kerkje van Kirja, ook heel oud. Vroeger was ook dit een grote parachie, maar er waren nu nog maar 100 parochianen, die niet allemaal meer naar de kerk kwamen. De dame in de kerk was 5 jaar geleden in Nederland geweest en vond het

prachtig, vooral de keukenhof. Weer met de veerpont terug naar het vaste land en we zijn nu in Haapsalu. De namen van de dorpjes lijken hier een beetje Zweeds en zijn weer redelijk uit te spreken.

Zaterdag 25 juni,

Gisteravond werd het heel mistig op de camping, dit gebied staat daar om bekend en in Augustus als het mist komen de Witte wijven. Vandaag heerlijk gefietst in en rond Haapsalu . Leuke promenade en er is ook een strandje. In het dorpje ligt een oude bisschops burcht. Prachtig weer de hele dag, warm en zonnig. Ook vanavond is het het nog steeds heerlijk buiten. Alleen stikt het van de muggen. Morgen vertrekken we naar Tallinn.

Zondag 26 juni,

Als we aankomen in Tallinn is het mooi weer, we nemen de bus naar het centrum en toen begon het zachtjes te regenen. Niet echt zachtjes, meer een wolkbreuk van een uurtje of 3. Gelukkig heeft het centrum prachtige overdekte winkelcentra. Verder zijn we niet gekomen, de bus terug naar de camping. Toen kwam de zon door en konden we na het eten nog heerlijk een uurtje gaan fietsen langs de prachtige promenade.

Maandag 27 juni,

Als we wakker worden is het mistig, echt dichte mist. We nemen weer de bus naar het centrum en stappen daar meteen over op de Sightseeing bus. Leuke gezellige stad. Eerst het hele rondje gemaakt en uitgestapt bij Toompea Castle.Hier is de oude burcht en ook de Russian Orthodox Church St Alexander. 40% van de inwoners van Tallinn zijn van Russische afkomst. Ze spreken nog steeds Russisch als eerste taal. Op de scholen worden nu 3 talen onderwezen, Estlands, Russisch en Engels. Na de lunch gelukkig weer regen, dus de city hopper maar weer in , nu voor een toertje buiten het centrum. Tallinn is een prachtige stad, een van de mooiste op deze reis.

VAN 16 TOT 21 JUNI

Donderdag 16 juni,

We zijn met de camper naar het dorpje gereden waar we gisteren op de fiets waren omgekeerd. Zijn hier weer op de fiets gestapt en hebben nu de rest van de eiland tour gereden. Gelukkig was het vandaag droog. Koffie gedronken op een terras en terug naar de camper. We verlaten met de veerboot het eiland en gaan dan op weg naar Letland. Ook in Litouwen hebben we weer prachtige compleet overbodige met EU subidie aangelegde rotondes gezien. Zien we tenminste tijdens onze reizen nog iets terug van onze belastingcenten. De camping vandaag is prachtig en ligt aan het strand. Na het eten nog even een strandwandeling gemaakt.

Vrijdag 17 juni,

We gaan fietsen in Liepaja, een leuk oud stadje, althans we hebben een poging daartoe gedaan. Niet te doen, je moet op het trottoir fietsen maar de mensen doen geen stap opzij, (lijkt wel of je bij Kinderdijk fietst). Stoep op stoep af en bijna zat ik onder een grote bus. We zijn koffie gaan drinken met Tiramisu gebak en hebben het fietsen opgegeven. In Jurkalne op een parking geluncht en daar was een prachtig strand. Wel steil naar beneden met een trap met 45 treden. De duinen waren een heel stuk weggeslagen. In Kuldiga, wat een verrassend heel leuk oud stadje is met schattige straatjes een rondwandeling gemaakt. Door naar de camping in Ventspils , waar het als we aankomen meteen begint te stortregenen, hopelijk morgen beter weer.

Zaterdag 18 juni,

Nee, het weer is er niet beter op geworden, het komt met bakken uit de hemel. Rondje gelopen in Ventspils, een leuk stadje met een koeien festival. Overal in de stad staan gekleurde koeien en ook prachtige bloemen. De hele dag regen en we gaan op zoek naar een camping. Dat viel niet mee, de eerste was gesloten, de tweede vonden we niks, bij n ummer drie was niemend te bekennen. Terug naar camping nr 2, die leek meer op een strafkamp uit het sovjet tijdperk dan op een camping en was ook nog heel duur. Maar we waren een beetje moe, dus vooruit en het is maar voor 1 nachtje.

Zondag 19 juni,

Op weg naar Riga, de hoofdstad van letland. De stad kon je niet inkomen vanwege een familie marathon dag. Je mocht wandelen, hardlopen of fietsen. Heel de stad stond op zijn kop. Maar een behulpzame agent wees ons uiteindelijk de weg naar de camping. Die stond vol, met Hollanders, 2 groepsreizen van de ANWB. Andere gasten stonden op de overflow, het eigenlijke tentenveld. Wel gezellig. Alleen wij stonden met de achterkant tegen het hek, van de security moesten de fietsen eraf, het rek opgeklapt en we moesten 1 meter naar voren. i.v.m. evt. diefstal.

Maandag 20 juni,

Riga bezocht, eerst de stadsrondrit gedaan en daarna rondgewandeld. Leuke stad, compact en schoon. Na de lunch het volgende traject van de stadsrondrit gedaan. Het was wel heel erg warm vandaag. Met de stadsbus terug naar de camping.

Dinsdag 21 juni,

Al om 7 uur gingen de eerste caravans van de Nederlandse groep al weg, heel de camping wakker. Het is een beetje druilerig weer nadat het de hele nacht heeft geregend. We verlaten Riga en gaan op weg naar Parnu in Estland. Leuke camping op fiets afstand van het dorpje, wat we meteen hebben bezocht.

Verslag 3

Ik ben geloof ik vergeten de vertellen dat onze reis deze keer gaat naar de Baltische staten, Litauwen, Letland en dan Estland. Dan misschien vanuit Tallinn naar Helsinki en via Finland en Zweden terug naar huis. We moeten even kijken hoe we uitkomen met de tijd. 15 juli hopen we dan weer thuis te zijn.

Vrijdag 10 juni,

Na een heel koude nacht nemen we nu afscheid van Polen en gaan op weg naar ons eerste Baltische bestemming Litauwen. Polen is ons 200% meegevallen, aardige mensen, camping misschien wat gedateerd maar super schoon en spot goedkoop. We rijden over weg 16 dwars door de bossen naar Augustow ook een plaats in het Mazuren gebied. Van daar uit naar de grens. We waren benieuwd of er nog een grenscontrole was, maar je kon er zo door rijden. Lunch op een picknick plaats in het bos

en door naar Druskininkai. En wie treffen we daar weer op de camping, Karel en Els. Kan bijna niet missen want er is maar 1 camping. Vanavond regen en de weersvoorspelling voor morgen is ook niet zo goed.

Zaterdag 11 juni,

Als het mooi weer was zouden we met de fiets naar het Grutaspark zijn gereden, maar helaas, het giet. Dus eerst maar een wandeling naar het centrum van Druskininkai. Een kuuroord. Het is een lieflijk stadje met prachtige bloemen overal. Nog veel originele houten huizen. Er is ook een prachtig oud Russisch Otherdox kerkje. Binnen zijn 2 vrouwtjes aan het werk, ze spreken alleen Russisch maar maken wel duidelijk dat je niet mag foto graveren en dat ze het op prijs stellen dat we een kaarsje hebben opgestoken. Terug naar de camping en vandaar door naar Grutas Park. Een heel wonderlijke verzameling van oude Russische standbeelden, die in 1991 allemaal zijn weggehaald van hun plaatsen. Een Litauwse worstelaar heeft ze allemaal ondergebracht in Grutas Park. Een beetje een deprimerend park, misschien ook door het slechte weer. Verder door de Nat. Parken gereden

naar Trakai. Leuke camping aan het meer, maar helaas ook hier regen.

Zondag 12 juni,

Gelukkig is het weer droog, maar het was wel weer heel koud vannacht. We bezoeken het kasteel in Trakai. Heel druk. 3 bussen van Kras reizen, leek wel een Nederlandse enclave. Mooi kasteel met schatkamers vol met zilver en porselein. Koffie gedronken bij een chocolade winkel…… Nu zijn we in Vilnius de hoofdstad van Litauwen die we morgen gaan bezoeken.

Maandag 13 juni.

Met de bus naar het centrum, klein stukje lopen vanaf de camping naar de halte. In de stad beginnen we met sightseeing tour. Het is een hop on hop off bus, maar dat werkt niet echt goed. Er zijn maar 5 ritten per dag en hij stopt al om 3.30, maar je kaartje is 24 uur geldig. Leuke stad , veel winkels, alle dure merken zijn aanwezig. Geluncht op een terras, het is echt prachtig weer vandaag. Terug op de camping kunnen we tot half negen buiten zitten. Er komen 4 grote luchtballonnen over de camping. 1 komt heel laag en gooit kaartjes uit de mand.

Dinsdag 14 juni,

Vandaag hebben we weer een verplaatsing, we gaan van Vilnius naar het eiland Neringa of ook bekend als de Schoorse wal een nationaal natuurpark. In het plaatsje Nida midden op het eiland is de camping, vlak bij de grens met Kalinningrad. Je zit hier steeds langs grenzen met Wit Rusland of Kalinningrad. De weg hierheen was slecht, veel spoorvorming, kuilen en in elk dorpje wel een aantal drempels. Aan het einde van de rit nog met het veerpontje. Onze ingewanden waren een soort smoothie geworden en het duurde even voor we ze weer uit de knoop hadden. Mooi weer, warm zelfs, buiten kunnen eten.

Woensdag 15 juni,

Regen, grauw en grijs. We zouden vandaag gaan fietsen en dat hebben we dus ook gewoon gedaan. De temperatuur is goed en van water smelt je niet. Prachtig fietspad dwars door de natuur, duinen en bossen. Koffietentjes zijn niet open , maar in een dorpje vinden we een kruideniers winkeltje en

de mevrouw wil wel koffie zetten voor ons. Lekker bakkie en we nemen er een zelf gebakken muffin bij als lunch. Ze biedt ons zelfs nog haar enige stoel aan om op te zitten. We kopen nog wat te eten voor onderweg, maar achteraf was dat niet nodig, de muffin was genoeg voor de rest van de dag. Nadeel van fietsen in de regen is dat je de natte kleren weer moet drogen. De rest van de dag hebben we besteed aan het omzetten van de route, we gaan niet via Finland terug, maar gaan via het Peipsi meer bovenlangs. We rijden dan terug via de kust van Polen.

verslag 2

Maandag 6 juni,

Vanmorgen nog steeds zonnig maar niet meer zo warm. We nemen weer afscheid van Karel en Els die gisteren in Krakau opnieuw opdoken. Gelukkig stonden ze naast ons en heeft Els gisteren mijn was gered. Met de camper naar Wieliczka het zout mijnen complex. Je gaat heel erg veel trappen af naar beneden, eerst 60 van 7 treden en daarna steeds verder onder de grond, uiteindelijk kom je uit op 135 meter diepte. Heel interessant om te zien. Er zijn mooie kamers en zalen met beelden gemaakt uit zout. En de top is echt de ondergrondse Kathedraal, super mooi , nog nooit zo iets gezien. Terug omhoog ga je gelukkig met de lift, wij moesten met ons groepje wel eerst helemaal naar de andere kant van de mijn lopen om daar op de lift te stappen.

Na de lunch via binnenwegen doorgereden en naar alweer een dorpje met een onuitspreekbare naam Suchedniow . Camping aan leuk klein meertje, nog wel buiten kunnen eten maar met een vest aan.

Dinsdag 7 juni,

Vandaag hadden we een z.g.n. verplaatsingsdag

Vanuit Suchedniow naar Elblag gereden, via de snelweg, met heel veel opbrekingen,

Woensdag 8 juni,

we gingen vanuit ons dorpje naar Elblag in de buurt bij Gdansk. Om van daaruit een bezoek te brengen aan het kanaal met een heel speciaal systeem om boten te “sluizen”. Het hoogteverschil is te groot voor een sluis. Ze worden in een soort dok gevaren en dan met kabels omhoog getrokken. S, middags doorgereden Mikolajki in het hart van de Mazuren.

Als het morgen goed weer is blijven we hier om te fietsen, voorlopig stort regent het nu.

Donderdag 9 juni ,

Als we wakker worden schijnt gelukkig weer de zon, niet meer zo warm, maar lekker zonnig. Na het ontbijt, weer buiten, zijn we gaan fietsen. Eerst naar het dorpje voor een kop koffie op een terrasje. Toen via een onverharde weg naar het volgende meertje, Luknajno niet echt een dorpje, maar wel een restaurant met terras. Heerlijke pancake met verse vruchten gegeten. Morgen vertrekken we naar Litauwen.

VERSLAG 1

Door familie omstandigheden is het begin van de vakantie anders gelopen.

We beginnen ons verslag dus vanaf onze aankomst in Polen.

Donderdag 2 juni.

Vanmorgen vertrokken uit Radebeul bij Dresden. Na alweer en nacht met stortbuien en onweer. Als we opstaan lijken de paden op de camping meer op slootjes. Maar rond 9 uur gaat de zon een beetje schijnen. We volgen de autobaan tot Gorlitz vandaar over smalle wegen naar Karpacz een wintersport plaats. Blijkbaar een geliefd oord voor schoolreisjes. In Jelenia Gora een stadswandeling gemaakt. Het is nu erg klam en vochtig warm. Vandaar naar Jawor waar een prachtige houten Kerk is. De Kerk is een Unesco wereld erfgoed. Jammer dat de binnenkant niet kunt zien, alles is gesloten. Over een smalle kronkelende weg met haarspeldbochten naar de camping in Legnickie Pole. Na het eten nog even gewandeld er is hier een prachtig klooster met een kerk.

Vrijdag 3 juni,

Vroeg vertrokken op weg naar Wroclow. De camping ligt midden in de stad vlakbij een tramhalte. Even een kop koffie in de camper en daarna met de tram naar het centrum. Prachtige oude stad, veel mooie oude gebouwen. Er is een jaarmarkt aan de gang dus veel stalletjes met allemaal specialiteiten van Polen. Met een soort elektrisch golfkarretje een stadsrondrit gemaakt. Leuke student , kwam zelf uit de Oekraine. Hij wist veel te vertellen over de stad. Overal in de staat staan kleine Gnomen dat is een overblijfsel van het studenten protest in de 80ejaren.De Kerken zijn weer een en al pracht en praal. Weer terug op de camping eindelijk mooi weer om buiten te zitten. Tot onze verbazing wandelt Els ineens over de camping. Niets afgesproken, wij zouden eigenlijk al verder zijn, staan ze ineens voor je neus. Wel gezellig

Zaterdag 4 Juni,

Vanuit Wroclow binnen door naar Klodzko gereden. Een stadje met een prachtige burcht. Van daar uit op zoek naar het plaatsje Paczkow, Eva zij rechtsaf, maar wij vonden de weg te smal en zijn rechtdoor gegaan, toen liet ze ons kilometers omrijden, maar we kwamen wel door een heel leuk kuuroord in de bergen. Daar gestopt voor de lunch. Opole wilde we ook een bezoek brengen maar vanwege een protest demonstratie was er geen door komen aan in de stad. Onverrichter zaken maar doorgereden naar Krakau. Mooie groen stadscamping met bushalte voor de deur. Weer buiten kunnen eten,

Zondag 5 juni,

Als we opstaan is het al warm, heerlijk buiten kunnen ontbijten. Met de bus naar het centrum. Bij de Wawel worden we meteen aangesproken voor een stadstoer. Volgens de gids beter meteen i.v.m. een Dragon optocht in de stad om 12,00 uur. Toer gemaakt door de gedeelde Joodse en Roomse wijk. Een kerk bezocht daar was een H.Mis voor de 1e Heilige Communie, meisjes nog echt in bruidjes kleding. In de stad is het gigantisch druk, veel gezinnen met kleine kinderen. De kerken zijn niet te bezichtigen omdat er op zondag 7 H.Missen worden gehouden en er dus steeds een dienst aan de gang is. Als we de Wawel willen bezichtigen breekt er een onweersbui los. Daarna klaart het weer weer op en zitten we nog tot het donker wordt buiten,