bertenhenny2016.reismee.nl

22 JUNI- 27 JUNI

Hoi allemaal, daar zijn we weer,

Woensdag 22 juni.

Vandaag gaan we op weg naar het eiland Saameraa. Bij de veerpont kunnen we meteen met eerstvolgende mee. Ook op de veerboot zien we weer de zelfde mensen, die ook in Riga stonden en natuurlijk ook in Parnu. We rijden allemaal dezelfde route op weg naar Tallinn. De camping in Kuressaare is een camperplaats op een parking midden in het dorp aan de haven. Hier is een oude Bisschopsburcht met een fort. We wandelen door het dorpje en later gaan we nog een uurtje fietsen. Het is nu heerlijk weer. S,avonds lekker op een terrasje in de zon zitten eten.

Donderdag 23 juni

We blijven op het eiland maar gaan wel verkassen naar een echte camping in Salme. We nemen een omweg via Kihelkonna, Daar is een oud kerkje gebouwd in de 13eeeuw. Er was een oud vrouwtje met een bloemetjes hoofddoek, en een gemoed waar je met gemak een tafel voor zes personen op kon dekken, ze vroeg waar we vandaan kwamen. Ze bleek heel goud Duits te spreken, dus we kregen een privé rondleiding door de Kerk. De pastoor was pas dood, ze vertelde het alsof wij hem ook jaren hadden gekend. Ze vertelde ook dat alle jongeren wegtrokken, allemaal naar Finland, daar verdienen ze meer. 10 jaar geleden hadden ze nog 3000 inwoners nu nog maar 500. Er is op dit eiland wel een cooperatie die in elk dorpje een supermarkt in stand houd zodat er een basis voorziening is. De klokkentoren was gebouwd op een heuvel, hier moest eigenlijk ook de kerk komen, maar elke nacht brak de duivel alles wat ze overdag gebouwd hadden af. Uiteindelijk hebben ze de kerk maar 200 meter verderop gebouwd. Na de middag zijn we lekker gaan fietsen, wel een beetje stoffig, een groot deel van de route was onverhard.

Vrijdag 24 juni,

Op weg om het eiland Saaremaa verder te verkennen. We beginnen bij het kerkje van Karmaa, ook weer uit de 13eeeuw. Mooi eenvoudig kerkje. Wordt gedeeltelijk gerestaureerd met natuurlijk EU subsidie. En we hebben ze al een paar weken moeten missen, maar daar waren ze dan, windmolens. 5 op een rij met een museum. De stelling molen is gebouwd naar Hollands model. Er stond een hele beschrijving bij dat de Hollandse molen groter en sterker was. Deze was gebouwd in 1913, dus voor Nederlandse begrippen vrij jong. Vlak bij de molens was het kerkje van Kirja, ook heel oud. Vroeger was ook dit een grote parachie, maar er waren nu nog maar 100 parochianen, die niet allemaal meer naar de kerk kwamen. De dame in de kerk was 5 jaar geleden in Nederland geweest en vond het

prachtig, vooral de keukenhof. Weer met de veerpont terug naar het vaste land en we zijn nu in Haapsalu. De namen van de dorpjes lijken hier een beetje Zweeds en zijn weer redelijk uit te spreken.

Zaterdag 25 juni,

Gisteravond werd het heel mistig op de camping, dit gebied staat daar om bekend en in Augustus als het mist komen de Witte wijven. Vandaag heerlijk gefietst in en rond Haapsalu . Leuke promenade en er is ook een strandje. In het dorpje ligt een oude bisschops burcht. Prachtig weer de hele dag, warm en zonnig. Ook vanavond is het het nog steeds heerlijk buiten. Alleen stikt het van de muggen. Morgen vertrekken we naar Tallinn.

Zondag 26 juni,

Als we aankomen in Tallinn is het mooi weer, we nemen de bus naar het centrum en toen begon het zachtjes te regenen. Niet echt zachtjes, meer een wolkbreuk van een uurtje of 3. Gelukkig heeft het centrum prachtige overdekte winkelcentra. Verder zijn we niet gekomen, de bus terug naar de camping. Toen kwam de zon door en konden we na het eten nog heerlijk een uurtje gaan fietsen langs de prachtige promenade.

Maandag 27 juni,

Als we wakker worden is het mistig, echt dichte mist. We nemen weer de bus naar het centrum en stappen daar meteen over op de Sightseeing bus. Leuke gezellige stad. Eerst het hele rondje gemaakt en uitgestapt bij Toompea Castle.Hier is de oude burcht en ook de Russian Orthodox Church St Alexander. 40% van de inwoners van Tallinn zijn van Russische afkomst. Ze spreken nog steeds Russisch als eerste taal. Op de scholen worden nu 3 talen onderwezen, Estlands, Russisch en Engels. Na de lunch gelukkig weer regen, dus de city hopper maar weer in , nu voor een toertje buiten het centrum. Tallinn is een prachtige stad, een van de mooiste op deze reis.

ernavranken@hotmail.com

Hallo luitjes, leuk hoor fijn om te horen dat soms ook zon hebben. Hier komt zij om een uurtje of 5, maar beter dan helemaal niet. Eva was afgelopen weekeind op hockeykamp dus wij waren lekker samen. Geniet nog van de komende weken. Tot op de app.
?

Wijnand en jenny.

Wat heerlijk toch dat de zon er weer is, was,?
Bij ons is het ook nat hoor.
Mooi die oude kerken, prachtig dat die er nog zijn.En die molen dat vinden we toch mooi, dat nederland nog een rol gespeeld heeft. Dit is weer een mooi verhaal. We kijken uit naar de volgende. Henny en Bert veel reisplezier en schitterend weer wensen we jullie. groetjes Jenny

christine en bob

Hoi Henny en Bert, Wat fijn dat eindelijk de zon schijnt. Jullie zijn zeker wel erg ''gelovig"aan het worden bij het zien van zoveel kerken. Kun je straks in Nederland kiezen welke richting het gaat worden. ( grapje). Ik hou niet van kerkbezoeken maar Bob zit te likkebaarden bij de beschrijvingen van jullie bezoekjes. Ga lekker door met genieten van al deze oudheden en met een zonnetje.
groetjes

gerrie hazen

Wat weer mooie verhalen weer zeg, beetje jammer van het weer maar ja hier is het niet veel beter, weer een troost hihi.
En leuk dat jullie toch nog even een molen hebben kunnen zien heb je geen rondleiding in de molen gehad??? Haha

Groetjes ger