bertenhenny2016.reismee.nl

Verslag 3

Ik ben geloof ik vergeten de vertellen dat onze reis deze keer gaat naar de Baltische staten, Litauwen, Letland en dan Estland. Dan misschien vanuit Tallinn naar Helsinki en via Finland en Zweden terug naar huis. We moeten even kijken hoe we uitkomen met de tijd. 15 juli hopen we dan weer thuis te zijn.

Vrijdag 10 juni,

Na een heel koude nacht nemen we nu afscheid van Polen en gaan op weg naar ons eerste Baltische bestemming Litauwen. Polen is ons 200% meegevallen, aardige mensen, camping misschien wat gedateerd maar super schoon en spot goedkoop. We rijden over weg 16 dwars door de bossen naar Augustow ook een plaats in het Mazuren gebied. Van daar uit naar de grens. We waren benieuwd of er nog een grenscontrole was, maar je kon er zo door rijden. Lunch op een picknick plaats in het bos

en door naar Druskininkai. En wie treffen we daar weer op de camping, Karel en Els. Kan bijna niet missen want er is maar 1 camping. Vanavond regen en de weersvoorspelling voor morgen is ook niet zo goed.

Zaterdag 11 juni,

Als het mooi weer was zouden we met de fiets naar het Grutaspark zijn gereden, maar helaas, het giet. Dus eerst maar een wandeling naar het centrum van Druskininkai. Een kuuroord. Het is een lieflijk stadje met prachtige bloemen overal. Nog veel originele houten huizen. Er is ook een prachtig oud Russisch Otherdox kerkje. Binnen zijn 2 vrouwtjes aan het werk, ze spreken alleen Russisch maar maken wel duidelijk dat je niet mag foto graveren en dat ze het op prijs stellen dat we een kaarsje hebben opgestoken. Terug naar de camping en vandaar door naar Grutas Park. Een heel wonderlijke verzameling van oude Russische standbeelden, die in 1991 allemaal zijn weggehaald van hun plaatsen. Een Litauwse worstelaar heeft ze allemaal ondergebracht in Grutas Park. Een beetje een deprimerend park, misschien ook door het slechte weer. Verder door de Nat. Parken gereden

naar Trakai. Leuke camping aan het meer, maar helaas ook hier regen.

Zondag 12 juni,

Gelukkig is het weer droog, maar het was wel weer heel koud vannacht. We bezoeken het kasteel in Trakai. Heel druk. 3 bussen van Kras reizen, leek wel een Nederlandse enclave. Mooi kasteel met schatkamers vol met zilver en porselein. Koffie gedronken bij een chocolade winkel…… Nu zijn we in Vilnius de hoofdstad van Litauwen die we morgen gaan bezoeken.

Maandag 13 juni.

Met de bus naar het centrum, klein stukje lopen vanaf de camping naar de halte. In de stad beginnen we met sightseeing tour. Het is een hop on hop off bus, maar dat werkt niet echt goed. Er zijn maar 5 ritten per dag en hij stopt al om 3.30, maar je kaartje is 24 uur geldig. Leuke stad , veel winkels, alle dure merken zijn aanwezig. Geluncht op een terras, het is echt prachtig weer vandaag. Terug op de camping kunnen we tot half negen buiten zitten. Er komen 4 grote luchtballonnen over de camping. 1 komt heel laag en gooit kaartjes uit de mand.

Dinsdag 14 juni,

Vandaag hebben we weer een verplaatsing, we gaan van Vilnius naar het eiland Neringa of ook bekend als de Schoorse wal een nationaal natuurpark. In het plaatsje Nida midden op het eiland is de camping, vlak bij de grens met Kalinningrad. Je zit hier steeds langs grenzen met Wit Rusland of Kalinningrad. De weg hierheen was slecht, veel spoorvorming, kuilen en in elk dorpje wel een aantal drempels. Aan het einde van de rit nog met het veerpontje. Onze ingewanden waren een soort smoothie geworden en het duurde even voor we ze weer uit de knoop hadden. Mooi weer, warm zelfs, buiten kunnen eten.

Woensdag 15 juni,

Regen, grauw en grijs. We zouden vandaag gaan fietsen en dat hebben we dus ook gewoon gedaan. De temperatuur is goed en van water smelt je niet. Prachtig fietspad dwars door de natuur, duinen en bossen. Koffietentjes zijn niet open , maar in een dorpje vinden we een kruideniers winkeltje en

de mevrouw wil wel koffie zetten voor ons. Lekker bakkie en we nemen er een zelf gebakken muffin bij als lunch. Ze biedt ons zelfs nog haar enige stoel aan om op te zitten. We kopen nog wat te eten voor onderweg, maar achteraf was dat niet nodig, de muffin was genoeg voor de rest van de dag. Nadeel van fietsen in de regen is dat je de natte kleren weer moet drogen. De rest van de dag hebben we besteed aan het omzetten van de route, we gaan niet via Finland terug, maar gaan via het Peipsi meer bovenlangs. We rijden dan terug via de kust van Polen.