bertenhenny2016.reismee.nl

Weer in Nederland

4 Juli,

Vanuit Kaunas vertrokken en op weg naar Polen. In Suwalki een stop gemaakt en rond gekeken. Camping in Augustow ligt aan het meer en we zijn er al vroeg. Het is in polen 1 uur vroeger dus we moeten weer even wennen. S’middags gewandeld naar het dorp , een echt vakantie dorp in de Mazurisen, het meren gebied van Polen.

5 juli,

Prachtige tocht dwars door het merengebied. Eerst bezoeken we het dorp Gizycko aan het meer met een strand. Het is kermis dus lekker gezellig druk. Door naar Ketrzyn, hier was in de oorlog een hoofdkwartier van Hitler gevestigd in het kasteel. Op weg naar Reszel komen we langs het grootste

bedevaartsoord van Polen. Swieta Lipka. Een prachtige barok kerk met een werkelijk schitterend orgel. We overnachten aan het meer in Mragowo.

6 juli,

Vandaag hadden we een reisdag, we reden naar Torun. De weg gaat door allerlei kleine dorpjes, dat is wel de snelweg, dus ook al het vrachtverkeer gaat dwars door het dorp. Begin van de dag reden we op schitterende nieuwe 4 baans weg met viaducten etc. maar zonder verkeer. Dat is het gekke , ze zouden beter een randweg kunnen maken om al die dorpjes heen. Als we aankomen in Torun komt het met bakken uit de hemel, maar na een uurtje lijkt het op te klaren. Naar de oude binnenstad is het een kwartiertje lopen. Voor we er zijn jawel, giet het alweer, dus koffie gedronken. Het houdt niet meer op dus maar terug naar de camper, misschien morgen meer geluk.

7 juli,

We zijn nu echt op de terugweg en reizen vandaag naar Poznan. Het is weer een beetje opgeknapt en we hebben de stad bezocht, er gaat een tram vlakbij de camping. Mooi marktplein met een schitterend Raadhuis en mooie panden. Ook een rij huizen met allemaal verschillende kleuren. We hebben koffie gedronken op een terras in de zon. Op de camping kunnen we zelfs buiten eten. De ene dag doe je de kachel aan de andere dag moet alles open.

8 juli.

Vanuit Poznan rijden we via binnenwegen naar Duitsland. Vlak voor de grens maken we de Pln op. We willen naar Frankfurt a.d. Oder, maar om een of andere reden kunnen we niet de grens over bij deze plaats, alles is afgezet. Terug naar de rijksweg en via een omweg komen we in de buurt maar niet in het dorp. Dan niet, we rijden door naar onze overnachtings adres in Beeskow. Leuke camperplaats aan een haventje, vlakbij het centrum. Na het eten nog even een rondje gefietst naar het centrum. Oud geheel ommuurd stadje.

9 juli,

Vandaag deden we Temp Doelo, en gingen we Lutherstadt Wittenberg bezoeken, daar waren we al eens op de fiets tijdens de Elbe tocht. Hadden we dat maar niet bedacht, overal zijn omleidings routes en uiteindelijk zijn we pas om 13.30 in Wittenberg ( 2 uur later dan gepland) . Ook de verdere reis naar de camperplaats in Haldensleben gaat via allerlei omleidings routes. Maar we zijn er gekomen. Ook weer leuk aan een haventje. Heerlijk weer kunnen tot laat buiten zitten.

Zondag 10 juli.

Laatste etappe in het buitenland, we reizen naar Nederland. Over de autobahn deze keer op zondag is dat goed te doen. Toch nog wel wat wegopbrekingen maar oke. Vandaag is het warm. Uiteindelijk belanden we op een mini camping in Voorst. Hier eindigt onze reis en we gaan als het weer meewerkt een paar dagen fietsen.

Baltische staten zijn prachtig. Estand het meest ontwikkeld. Wegen zijn vooral in letland Litouwen en Polen zijn deel slecht tot zeer slecht. Maar op plaatsen waar bijna geen verkeer is perfect. Volgens is mij is 85% van de mannelijke inwoners van Polen tussen de 18 en 65 vrachtwagenchauffeur. Nog

nooit zoveel Poolse vrachtauto’s gezien. Vandaag op alle parkeerplaatsen langs de autobahn alleen maar PL.

Leuk dat jullie mee gereisd hebben , groetjes en tot de volgende reis,

Henny en Bert

bob en christine

Fijn dat we weten dat jullie weer dichtbij huis zijn. Voor het weer maakt het allemaal niets uit, even goed of even slecht als waar jullie vandaan komen. Wij hopen voor jullie dat er nog enekel fijne fietsdagen komen en tot ziens in Zwijndrecht.

Co van der Straaten

We hebben weer heerlijk met jullie mee mogen reizen ik geniet daar erg van hartelijk dank daar voor Groetjes Co .

Arja

Wat hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt, veel gezien en weer een hele ervaring rijker.

Wijnand en Jenny.

Fijn dat jullie weer gezond thuis komen. Dit was weer een prachtige reis, ook voor ons om mee te genieten. Oude herinneringen aan plaatsen die wij ook bezocht hebben komen weer boven.Nu weer genieten in je eigen huis. Laat alles maar weer op je af komen.Henny en Bert veel plezier thuis, en dank je wel dat we mee mochten genieten. Wijnand en Jenny