bertenhenny2016.reismee.nl

28 juni tot 3 juli

Hallo allemaal, we zijn nu alweer bijna terug in Polen voor het laatste deel van onze reis.

Dinsdag 28 juni,

We rijden richting Narva en dus richting Rusland. In dit gebied wonen mensen die liever Rus zijn maar in Estland leven. Beetje armoedig gebied. We gingen op zoek naar een schalie mijn die je zou kunnen bezoeken, niet gevonden. Na veel wegopbrekingen (alles EU subsidie) komen we aan in Saaritsa aan het Peipsie meer, het grootste meer van Estland, en de grens met Rusland. Leuke kleine camping met prachtig sanitair. Wel heel stil 2 campers en 2 kamers verhuurd, maar de camping baas vond dit druk genoeg anders werd je er maar zenuwachtig van. Heerlijk gefietst langs het meer.

Woensdag 29 juni,

Prachtig kasteel in Allatskivi bezocht, helaas zijn we te vroeg het is nog niet open. Teavaskoja bezocht een prachtig natuur gebied met zandsteen rotsen en grotten, we stonden even stil om op de kaart te kijken, werden we aangesproken door een chaffeur van een bestelbus, of we de weg kwijt waren vroeg hij in Duits. Bleek het een Belg te zijn dus konden we gewoon Nederlands met hem spreken. Toen op zoek naar een watermolen gebouwd in 1914. Wel gevonden prachtig gerestaureerd met uiteraard EU subsidie, maar niet open voor publiek. Na de lunch doorgereden naar het Vorstjarv meer. We staan nu helemaal alleen op de camping, prachtig direct aan het meer. Fijn dat de EU deze landen steunt, maar misschien kunnen ze het geld beter besteden aan nuttiger zaken dan het aanleggen van compleet overbodige rotondes.

Donderdag 30 juni

We rijden nu in westelijke richting, dus op de terugweg. Maar onderweg gaan we nog een paar mooie dingen bekijken. We wilden vandaag stoppen in Valmiera, maar de camping was naast een garage met wasstraat aan de ene kant en aan de andere kant de snelweg. Dat vonden we iets te druk dus zijn we doorgereden naar Bauska. We zitten nu weer in Letland, hele dag mooi weer. De hele dag hebben we op prachtige wegen gereden dwars door het binnenland. De gesteldheid van de wegen is soms ronduit slecht maar het landschap prachtig. Er zit zoveel spoorvorming in het wegdek dat het af en toe lijkt of we een soort tram zijn die in een gootje rijdt. Kleine camping maar wel gezeliig.

1 Juli,

Pils Rondele bezocht in Bauskas. Een werkelijk prachtig kasteel. Het zomer verblijf van een Baron. Alle kamers zijn ingericht met de meest luxe meubilair en porcelein. Je loopt ongeveer anderhalf uur in de rondte. De tuin hebben we bezocht aan boord van een golfkarretje. De tuin is 10 ha groot het landgoed 72 hectare. Een gigantische rozentuin en ook een perk genaamd Dutch garden. Hier staan tulpen en narcissen. Prachtig mooi en een aanrader als je Letland bezoekt. We zijn nu weer in Litauwen .

2 juli,

We beginnen de dag met een nogal sinister uitstapje de kruizenheuvel in Kryziu Kalnas. Op een heuvel hebben mensen duizenden kruizen en crucifixen geplaatst. Al in 1831 is dit begonnen. De Sovjets hebben de heuvel diverse keren leeggehaald en in 1973 en 1975 ging de buldozer er overheen. Maar sinds de paus er in 1993 een bezoek heeft gebracht word de heuvel met rust gelaten. In een verlaten dal ligt het dorpje Tytuvenau met een prachtige kerk en een broederhuis gebouwd ter ere van een Maria verschijning. Wel heel leuk er zijn een aantal doopjes. Iedereen is prachtig aangekleed en na de doop laten ze roze of blauwe ballonnen op. Verderop komen we door Siluva een bedevaartsoord, wel aparte kerk, maar bedevaartgangers die op hun knieen rond het altaar kruipen is me net teveel van het goede. Prachtige camperplaats op een schitterend resort. Warm wel 33 graden.

3 Juli,

We gaan op weg naar Kaunas de op een na grootste stad van Litouwen. Een leuke compacte oude binnenstad ,gezellig, maar de regen is weer terug. Prachtige kathedraal en ook hier zijn weer doop plechtigheden. Morgen gaan we terug naar polen.

Groetjes, ook van Bert

bob en christine

Nou als ik zo hoor: "echt hollands weer" dan heel warm en dan weer gratis douchen ( de hele dag). Genieten jullie nog maar even van al die vreemde en mooie dingen in het oosten. Voor je het weet zit je weer in Zwijndrecht in de regen, met minder nieuwe mooie dingen om te zien.
Groetjes

Miranda en co.

Geniet nog even van jullie reis. Voordat je het weet zijn jullie idd weer terug in Zwijndrecht met niet al te best weer en gewoon het standaard leven:-)
Wel bizar om te lezen van alle EU geld, slechte wegen etc.
Wij gaan hier de laatste dagen in van het schooljaar. Blij als het vakantie is. Wij vertrekken als jullie thuiskomen dus zou leuk zijn om na onze vakantie weer af te spreken.
Groetjes van ons allemaal.

Miranda en co.

Wel bizar om te lezen van alle EU geld, slechte wegen etc.
Groetjes van ons allemaal.

Wijnand en Jenny

Hoi. Dit s echt vakantie, wat jullie meemaken. Prachtig, we zitten te smullen dit vinden wij ook zo leuk.En toch fijn steeds weer mooi weer er tussendoor, dan neem je de regen op de koop toe. Die kathedraal in Kaunas was zeker ook wel mooi? Geniet nog maar lekker, straks wachten de toeristen weer op jullie. Het is best druk zegt Wijnand steeds.Heel veel reisplezier van ons beiden Jenny